Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadscommissie voor Algemeen bestuur en middelen

dinsdag 30 november 2021

20:00 - 23:00

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 1.1
    Opening en mededelingen
  3. 1.2

    Aan het begin van de commissievergadering kunnen inwoners, bedrijven en instellingen inspreken over zaken die in Amstelveen spelen, maar die niet op de agenda van de commissie staan.

  4. 1.3

  5. 1.4
    Inventarisatie van de bespreekpunten
  6. 2
    Collegevoorstellen
  7. 2.1

    De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met één uniforme klachtenregeling Amstelveen. Met deze klachtenregeling wordt gewerkt aan de verdere professionalisering van de interne klachtenprocedure. Inwoners en ondernemers worden laagdrempelig in de gelegenheid gesteld om hun uitingen van onvrede over het gemeentelijk handelen te uiten. De huidige wijze van klachtbehandeling vervangt enkele achterhaalde en deels overlappende regelingen.

  8. 2.2

    De gemeenteraad wordt gevraagd om afspraken en voorstellen ten aanzien van de ambtelijke samenwerking met Aalsmeer voor de periode 2022-2026 vast te stellen. In 2019 heeft de gemeenteraad kaders meegegeven voor het overleg met Aalsmeer over voortzetting en wijziging van de ambtelijke samenwerking met Aalsmeer. In het collegevoorstel zijn diverse afspraken en wijzigingen opgenomen over de overdracht van taken, formatie en vrijwillige overstap van medewerkers uit de AA-organisatie naar Aalsmeer, het aangaan van een Samenwerkingsovereenkomst 2022 t/m 2026, het aanpassen van de Centrumregeling AA en de uitvoering van de samenwerking AA.

  9. 2.3

    De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Amstelveen. Naast enkele redactionele wijzigingen en correcties zijn er meerdere inhoudelijke wijzigingen. Deze wijzigingen hebben betrekking op een verbod zichtbare uitingen verboden organisaties, opnieuw opnemen veiligheidsrisicogebied, proeverijen in slijterijen, verruimen toepasbaarheid optreden woonoverlast, aanpassen van Drank- en Horecaewet naar Alcoholwet, handhaafbaarheid lachgasverbod en leesbaarheid artikel over bijen. Daarnaast wordt de toelichting op de APV aangepast om de regelgeving op een duidelijke en overzichtelijke wijze uit te leggen.

  10. 3
    Overige aangelegenheden
  11. 3.1

    Commissieleden kunnen tijdens de commissievergadering vragen stellen aan het college van B&W over actuele ontwikkelingen.

  12. 3.2

    Dit is een vast agendapunt van de commissie ABM, waarbij commissieleden terugkoppeling kunnen geven of vragen kunnen stellen over regionale samenwerkingsverbanden.

  13. 4

    De agendacommissie acht behandeling van onderstaande voorstellen door de commissie niet nodig. De agendacommissie adviseert daarom deze voorstellen direct te agenderen voor besluitvorming in de raad (hamerstuk). Wenst uw fractie een voorstel toch te bespreken in de commissievergadering, maak dit dan in een e-mail aan raadsgriffie@amstelveen.nl kenbaar. Dit kan tot op de donderdag voorafgaand aan de commissievergaderingen. Geef aan om welk hamerstuk het gaat.

  14. 4.1

    Met dit voorstel worden besluiten voorgelegd aan de raad, die er op gericht zijn om te komen tot een optimale financiële jaarafsluiting. Hiermee kunnen projectmatige activiteiten die in 2021 zijn gestart, worden ‘meegenomen’ naar 2022. Ook ziet dit voorstel toe op verschillende rechtmatigheidsonderwerpen en het goed kunnen voorsorteren op het opstellen van de jaarstukken 2021.

  15. 4.2

    De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met het voornemen de Gemeenschappelijke Regeling GGD Amsterdam-Amstelland (Veilig Thuis en Centrum Seksueel Geweld) te wijzigen, zodat gemeente Weesp kan toetreden als zelfstandig deelnemer aan deze regeling. Na 24 maart 2022 wordt deelname van Weesp voortgezet als onderdeel van de gemeente Amsterdam.

  16. 4.3

    De gemeenteraad geeft de accountant de opdracht voor controle van de jaarrekening 2021 van de gemeente Amstelveen. Voor die controle maakt de accountant gebruik van een zogeheten normenkader. Hierin staan alle relevante externe en interne wet- en regelgeving en een aantal normen en bedragen op basis waarvan de accountant de controle en rapportage inricht. De raad wordt gevraagd dit normenkader vast te stellen.

  17. 4.4

    De gemeenteraad wordt gevraagd om enkele verordeningen en wijzingen daarop vast te stellen. Zo kunnen belastingen en rechten in 2022 op basis van de juiste verordeningen en tarieven worden geheven. Het gaat om wijzigingen op de Verordening onroerendezaakbelasting 2022, de Legesverordening 2022, de Verordening grafrechten Zorgvlied 2022, wijziging op de Parkeerbelastingverordening 2021 en wijziging op de Verordening Rioolheffing 2021. Ook wordt de gemeenteraad gevraagd om de begroting 2021 te wijzigen op het gebied van de omgevingsvergunning leges.